Transport innen EU

Direct Van

Når du velger Transportecas transportløsning «Direct Van», kjøper du plass på en varebil med en sjåfør for å frakte varene dine innen EU. Du får fordelene med å laste sammen med andre kunder, en gunstig pris, fantastisk kommunikasjon og tilgang til vårt kundesupportteam, som alltid vet nøyaktig hvor varene dine er – mens vi garanterer at varene dine blir i samme varebil fra samlingen til levering, uten omlasting under transport, noe som minimerer risikoen for skade betydelig.

Når du trenger å transportere varer innenfor EU, har du forskjellige transportløsninger å velge mellom, og du må kjenne til fordeler og ulemper med dem alle. Dette innlegget vil fokusere på transportløsningen «Direct Van», utviklet av Transporteca, og sammenligne den med alternative transportformer.

En varebil med en sjåfør

Transportløsningen “Direct Van” består av et nettverk av kjøretøyer som opererer på faste ruter over hele EU, 100% kontrollert av Transporteca. All kommunikasjon og planlegging av ruter og tidsplaner blir håndtert av Transportecas kundesupportteam, slik at sjåførene kan fokusere på det som er viktigst i deres roller: Å kjøre bil og tilby god kundeservice.

Det er fordeler og ulemper med alle transportløsninger, som det er viktig å være klar over før du bestemmer deg for hvordan du skal frakte lasten din.

Betraktninger til å velge vår “Direct Van”-tjeneste

Fordelene med “Direct Van” inkluderer:

  • Ingen omlastninger, som minimerer risikoen for skader og tap.
  • Begrensede krav til klargjøring og pakking av varene dine, noe som reduserer både tid og kostnader for å klargjøre forsendelsen.
  • Gunstige priser, som er 50-80% under prisene tradisjonelle flyttebedrifter tilbyr.
  • Tilgjengelig for alle – både private kunder og bedrifter.
  • Nesten ingen restriksjoner på typer gods, så lenge den passer og kan lastes i varebilen.
  • God kommunikasjon før, under og etter transporten.
  • GPS-sporing på varebilen og lasten.
  • Henting og levering innen en to timers tidsluke, som er avtalt på forhånd.

Ingen omlastninger sikrer minimal risiko for tap og skader
De aller fleste skader skjer under omlastninger. Når en forsendelse er lastet ordentlig i en varebil, lastebil eller container, er det i utgangspunktet ingen fare for skader under selve transporten. En av de største fordelene med «Direct Van»-tjenesten er at forsendelsen din blir samlet og levert på samme varebil. Med andre ord, når forsendelsen din er lastet i kjøretøyet, vil den ikke bli lastet på nytt til et annet kjøretøy eller overført via et omlastingsnav. Dette minimerer risikoen for skader og tap betydelig.

Begrensede innpaknings- og emballasjekrav reduserer tid og kostnader for klargjøring
En annen fordel med «Direct Van»-tjenesten er at du er en del av lasting og lossing av varebilen, og lar deg være vitne til hvordan varene dine blir håndtert. Alt styres for hånd av erfarne sjåfører, og garanterer dermed ingen maskinhåndtering med for eksempel gaffeltruck eller transportør. Dette gjør kravene til innpakning og emballasje minimale sammenlignet med andre transportformer, og sparer både tid og penger på å forberede forsendelsen.

Kostnadsbesparelser mellom 50-80% sammenlignet med tradisjonelle flyttebedrifter
Prisene for «Direct Van» -tjenesten beregnes på grunnlag av volumet og vekten på varene du trenger for å fraktes, samt avstanden. En av de viktigste forskjellene sammenlignet med et tradisjonelt flyttebyrå er at flyttebedrifter ofte gir flere personer til å administrere innpakning og pakking, transport og registrering av dine personlige effekter.

direct van

«Direct Van» er en ‘enkel’ tjeneste, og betyr at du selv er ansvarlig for å forberede forsendelsen, og med mindre annet er avtalt, må du sørge for at varene dine er klare til henting ved fortauskanten når varebilen vår ankommer. På samme måte, med mindre annet er avtalt, må du kunne motta varene dine på fortauskanten ved levering. Dette reduserer selvfølgelig kostnadene, hvorfor du kan forvente at «Direct Van»-tjenesten vil koste deg 50-80% mindre enn det ville gjort med et tradisjonelt flyttebyrå.

Tilgjengelig for alle – både private kunder og bedrifter
De fleste transportalternativer tilbys dessverre bare for kommersielle varer. Årsaken er at disse tjenestene er designet for samlinger og leveranser på lager med lastebrygger, de krever fleksibel innsamling og levering innen arbeidstid, og på grunn av grov håndtering av varene krever de profesjonell pakking for å unngå skader.

Det er ikke tilfelle med Transportecas “Direct Van”-tjeneste. Denne transportløsningen er tilgjengelig for både privatkunder og bedrifter – alle med et internasjonalt transportbehov innenfor EUs grenser.

Ingen begrensninger for lasttyper
Ofte er det begrensninger for hvilke typer gods transportører og budfirmaer som kan akseptere. Med «Direct Van»-tjenesten kan du transportere alt som passer i varebilen, og som ikke går til grunne (utløpsdato-produkter), eller er i fare for sjåføren eller varebilen. Det kan være krav til pakking og klargjøring av forsendelsen, men som en tommelfingerregel er det ingen begrensninger på varetyper.

God kommunikasjon, sporing og henting innen to timers tidsluke
Ettersom Transportecas kundeserviceteam er ansvarlig for all kommunikasjon med kunden og sjåføren, kan vi sikre riktig og betimelig kommunikasjon både før, under og etter transporten.

Detaljert ruteplanlegging og GPS-sporing av alle varebiler betyr at vi på forhånd kan tilby en to-timers tidsluke for innsamling og levering på de respektive innsamlings- og leveringsdatoene, og vi kan sende en tekstmelding en halv time før sjåføren kommer til din adresse. Dermed slipper du å bruke en hel dag på å vente på sjåføren.

«Direct Van» begrensninger

Selvfølgelig er det også forsendelser som ikke er ideelle for transportløsningen «Direct Van». I tillegg til forsendelser som krever fortolling (dvs. inn / ut av EU), må du være oppmerksom på følgende begrensninger:

  • Transittidene er lengre enn for andre transportformer, og «Direct Van»-tjenesten tilbyr ikke daglige avganger.
  • Det kreves en viss fleksibilitet fra din side når det gjelder henting og levering, da dette må gjøres når varebilen befinner seg i det respektive området.
  • Det er en fortauskant-til-fortauskant-tjeneste, noe som betyr at henting og levering skjer ved fortauskanten med mindre annet er avtalt på forhånd.
  • Hvis du velger å ikke legge til transportforsikring, bærer du full risiko for hendelser på grunn av uforutsette omstendigheter eller force majeure.
  • “Direct Van” kan ikke laste inn palleterte varer.

Varer som krever rask levering
En standardreise fra Sør- til Nord-Europa og tilbake er planlagt å ta rundt 18 dager. Noen ganger blir det ukentlige avganger, andre ganger månedlig. Dermed er “Direct Van”-tjenesten ikke relevant for forsendelser som krever rask levering. Slike forsendelser vil dra fordel av en alternativ transportmåte, som vi vil introdusere senere i denne artikkelen.

Henting og levering ved fortauskanten
For denne tjenesten er henting og levering ved fortauskanten, med mindre annet er avtalt på forhånd. Du bør derfor forvente å hjelpe deg med lasting og lossing av lasten din. Hvis du ikke er tilgjengelig for å hjelpe eller ordne med at forsendelsen skal være klar ved fortauskanten, trenger du kanskje tjenestene til et tradisjonelt flyttebyrå i stedet.

Sjåføren hjelper deg gjerne med å bære noen større gjenstander, for eksempel sofaer som krever at flere har med seg. For ytterligere hjelp, må dette bestilles på forhånd til en fast timepris.

Risikoen for ikke å legge til en transportforsikring
Transporteca tilbyr deg å kjøpe transportforsikring når du bestiller transport online. Hvis du mot vår anbefaling ikke kjøper transportforsikring, vil du påta deg full risiko for tap eller skade under transporten. For personlige effekter er Transportecas ansvar begrenset til skader og tap som følge av uaktsomhet, og for kommersielle varer gjelder grenser i henhold til CMR-konvensjonen. Imidlertid kan hele risikoen din elimineres ved kjøp av transportforsikring når du bestiller transporten din – les mer om den i avsnittet om forsikring senere i dette innlegget.

Palleterte varer
Sjåførene kan ikke laste paller i varebilene. Alle varebiler er pakket for hånd, og sjåførene har ikke med seg pallekjøretøyer, hvorfor vi har bestemt oss for ikke å godta palleterte varer. I tilfelle du har en pall med varer, må du derfor være oppmerksom på at bare boksene vil bli lagt i varebilen og pallen blir liggende på henteadressen.

direct van

Transittider og planlagte ruter

Transporteca planlegger rutene i samsvar med transportbehovet. Et eksempel på en standardrute starter i Malaga og går videre til Lisboa, før du fortsetter gjennom Portugal, Spania og Frankrike til London, og deretter gjennom Belgia, Holland og Nord-Tyskland før du fortsetter til Danmark og Sverige, hvor varebilen snur i Stockholm. Deretter går turen tilbake sørover gjennom Øst-Tyskland og Østerrike, videre til Nord-Italia, hvor varebilen kjører gjennom Verona før den drar sørvestover gjennom Sør-Frankrike og videre til Barcelona, ​​før den til slutt går tilbake til sørkysten av Spania.

En tur som denne, inkludert tid til lasting og lossing av forsendelser, ekstra tid til å håndtere uforutsette hendelser, og hvor sjåføren overholder forskriftene om kjøre- og hviletid, er planlagt i 18 dager. Antall varebiler som kjører samtidig, bestemmes av antall transportbestillinger vi mottar. Vi har imidlertid som mål å tilby minst en avgang hver uke.

Når du mottar et pristilbud på din «Direct Van»-transport vil den inneholde informasjon om neste tilgjengelige avgang samt forventet transittid. Vi prøver vårt beste for å ordne henting av varene dine på den første tilgjengelige varebilen eller senest innen fire uker. Du kan selvfølgelig også bestille plass på varebilene våre som er planlagt for ruter lenger frem.

Transittiden starter ved henting, og for å gi deg en ide om hva du kan forvente her er noen få eksempler på transittider med vår «Direct Van» -tjeneste:

Fra Lisboa til London – 6 dager
Fra København til Malaga – 11 dager
Fra Stockholm til Verona – 10 dager
Fra Berlin til Barcelona – 9 dager

Henting og leveringstid er alltid planlagt fremover. På denne måten er du garantert en to-timers tidsluke, der sjåføren kommer til adressen din.

Priseksempler

Transportprisen avhenger av volumet på varene dine, hvor mye den veier, avstanden varene dine må transporteres, og hvor langt henting og leveringsadresser avviker fra ‘standard’ ruten. Når du ber om et pristilbud på Transportecas side, vil du enten se prisen umiddelbart på skjermen eller motta et pristilbud på e-post innen en virkedag.

Nedenfor har vi listet opp et par priseksempler på forskjellige typer varer på forskjellige ruter:

20 flyttebokser og 1 sykkel fra Leeds til Marbella, Spania (2.596 km) – 3,2 m3, 380 kg – NOK 12.330 inkl. MVA
3 malerier og en statue fra Braga, Portugal til London (2.004 km) – 1,2 m3, 86 kg – NOK 4.442 inkl. MVA
16 esker som inneholder permer fra Berlin, Tyskland til Norwich (1.039 km) – 1,8 m3, 260 kg – NOK 5.736 inkl. MVA
1 kontrabass, 3 gitarer, forsterker og høyttalere fra Amsterdam, Nederland til Marseille, Frankrike (1235 km) – 4,8 m3, 170 kg – NOK 9.965 inkl. MVA

Disse prisene er basert på en fortauskant-til-fortauskant-tjeneste. Det er mulig å bestille sjåføren for å hjelpe deg med å frakte varene dine inn / ut og opp / ned til en timepris. Dette må imidlertid bestilles på forhånd, så det kan tas i betraktning når du planlegger ruten.

direct van

Forsikring

Vi anbefaler våre kunder på det sterkeste å kjøpe forsikring når de bestiller transport. Vi gjør dette fordi Transporteca ikke kan holdes ansvarlig for skader og tap med mindre dette skyldes uaktsomhet når vi transporterer gods og andre personlige effekter. For andre typer gods gjelder CMR-konvensjonen, som begrenser transportørenes ansvar.

Årsaken til at vi ikke kan holdes ansvarlig for skader på personlige effekter, er at vi ikke deltar i innpakningen og pakningen av varene. For andre typer varer trer den internasjonalt anerkjente CMR-konvensjonen i kraft, som gjelder for all veitransport, utviklet for å holde transportprisene så lave som mulig.

Når du bestiller transport med Transporteca har du muligheten til å kjøpe forsikring. Når du bestemmer deg for å gjøre det, må du angi den totale verdien av varene dine, som foruten transportprisen, vil være prisen du er forsikret for. Vær oppmerksom på at for skader på brukte og uemballerte varer har du en selvforsikring på NOK 3,000 per skade for kommersielle varer og NOK 4,400 per skade for personlige effekter.

Verdien på varene skal være erstatningsverdien før transporten. Skulle det oppstå skader, vil forsikringsselskapet enten betale erstatningsverdien, levere en ny effekt identisk med den tapte eller skadede eller utføre ordentlig reparasjonsarbeid på varen. Du skal ikke ta med noen sentimental verdi eller annen spesialverdi (for eksempel hvis effekten er et samleobjekt) i den totale verdien.

Priseksempler for transportforsikring

Personlige effekter (verdi NOK 43.750), transport (verdi NOK 9.998) – NOK 1.171
Reservedeler til en bil (verdi NOK 93.925), transport (verdi NOK 3.622) – NOK 1.027

Når du har kjøpt en transportforsikring, og i usannsynlige tilfelle at varene dine blir skadet eller mistet under transport, vil vårt forsikringsselskap, First Marine, håndtere kravet ditt. Vi har bare positive erfaringer med rask og rettferdig håndtering av forsikringskrav samt raske utbetalinger.

Kommunikasjon

Alle Transportecas varebiler er utstyrt med GPS-sporing i sanntid, dette for å sikre at kundeserviceteamet vårt vet hvor våre varebiler befinner seg til enhver tid, og kan forutse eventuelle avvik fra den planlagte tidsplanen. Du kan forvente følgende kommunikasjon fra Transporteca når du bestiller transport med vår «Direct Van»-tjeneste:

  1. Med tilbudet ditt vil du motta en eller flere mulige datoområder for henting og levering, og du kan deretter velge den timeplanen som passer best for dine behov.
  2. Hvis den forventede hentedato endres på grunn av justeringer i ruten eller tidsplanen, vil du umiddelbart motta et varsel med endringene.
  3. Når forventet hentetid slutter, og senest en uke før avreise, vil du motta en oppdatert tidsplan, som vi ber deg om å bekrefte.
  4. To dager før henting vil du motta en e-post med en to timers tidsluke for henting.
  5. På hentedagen vil du motta en tekstmelding fra sjåføren en halv time før han eller hun kommer til adressen din.
  6. På samme måte, for levering vil du motta en e-post dersom det skulle være endringer i forventet leveringsdato, du tidligere har mottatt.
  7. To dager før levering vil du motta en e-post med en to timers tidsluke for levering.
    På leveringsdagen vil sjåføren sende deg en tekstmelding en halv time før han eller hun kommer til adressen din.
  8. Etter levering vil du motta en e-post der vi ber deg om å bekrefte at du har mottatt forsendelsen din, og også la deg dele eventuelle kommentarer eller observasjoner.

Hvis du planlegger reiseaktivitet rundt henting eller leveringsdato, anbefaler vi deg å vente med å kjøpe billetter til noen dager før henting / levering. Dette reduserer risikoen for at billettene går til spill i tilfelle transporten blir forsinket. Transporteca kan ikke holdes ansvarlig for tap av flybilletter på grunn av forsinkelser i transporten.

Du kan alltid svare på e-postene du mottar fra Transporteca, som vil gå direkte til vårt kundesupportteam. I tillegg kan du alltid nå oss innen åpningstider på chat eller telefon hvis du har spørsmål.

I sjeldne tilfeller hvor skader eller tap oppstår, vil du motta en mal som inneholder informasjonen forsikringsselskapet trenger for å håndtere kravet ditt. Denne informasjonen skal sendes direkte til forsikringsselskapet via e-post.

direct van

Emballasje

Det er ditt ansvar at varene dine pakkes skikkelig for å sikre at de ikke påfører seg skader som følge av bevegelsene den vil bli utsatt for under transport.

Siden ansvaret er ditt, har vi ingen formelle krav til emballasje, men vi ber alle kunder som et minimum følge anbefalingene nedenfor for å minimere risikoen for skade:

  • Ingen løse gjenstander i varebilen – alt skal pakkes i esker, sekker, vesker, fat eller lignende.
  • Når du bruker flyttebokser, bruk profesjonelle bokser (7 mm tykke), som du finner i enhver byggemarked. Boksene må settes sammen riktig, se monteringsanvisningene trykt direkte på esken.
  • Alt som passer i en flytteboks, bør pakkes i en. Imidlertid ikke mer enn 20 kg i hver flytteboks.
  • Forsøk å fylle boksene til randen, og reduser risikoen for at kassene kollapser under transporten. For eksempel, hvis du har permer eller bøker i en boks, kan du fylle på med puter, håndklær eller lignende.
  • Ikke pak brennbare, eksplosive, giftige, etsende eller lignende.
  • Batterier til elsykler, elscootere og lignende må fjernes før transport.
  • Hvis du har gjenstander som kan forårsake ubehagelig lukt, bør de pakkes i tunge plastposer før du pakker dem i esker.
  • Møbler må tas fra hverandre hvis det er nødvendig for å flytte dem. Ben på sofaer, senger, bord og lignende må også fjernes om mulig.
  • Møbler og andre ting som ikke er i esker, må dekkes med plast eller klut. Spesielt for lette møbler er det viktig at møblene ikke blir «utsatt» for å redusere risikoen for flekker.
  • Ved transport av vaskemaskiner må transittboltene påføres før transport.

I tillegg er det ikke mulig å laste varer på paller inn i varebilen, da kjøretøyene er håndpakket. Palliserte varer blir derfor lastet uten pallene, og pallene blir liggende på hentestedet med mindre annet er avtalt på forhånd.

Kjøretøyets lasterom er 190 cm høyt, 370 cm langt og 185 cm bredt. Derfor kan ikke lasten din overstige disse dimensjonene.

Varebilene på våre “Direct Van”-tjenester har en maksimal kapasitet på 14 kubikk og 1.400 kg. Ettersom Transporteca aldri kjører med overvekt, og fordi vi planlegger varebilene og rutene nøye for å passe varene fra alle kunder, er det viktig at dimensjonene og vekten du angir for varene dine stemmer når du bestiller. Skulle det være avvik vil vi prøve å imøtekomme disse, men vi kan ikke garantere at det er mulig, da dette avhenger av den spesifikke ruten. Derfor må du måle og veie varene dine for å unngå uheldige overraskelser. Hvis dette ikke er mulig, foreslår vi at du angir større volum og vekt i stedet for lavere.

Lasttyper

“Direct Van” er den ideelle transportløsningen for de fleste lasttyper. For å dra nytte av denne tjenesten må du ganske enkelt være fleksibel med transporttiden og sørge for at dimensjonene til produktene dine ikke overskrider varebilens begrensninger (som angitt ovenfor).

Eksempler på lastetyper som er relevante for vår «Direct Van»-tjeneste innen EU:

  • Mindre belastninger med personlige effekter / flytting av varer
  • Arvestykker
  • Kunst og antikviteter
  • Møbler kjøpt på auksjoner
  • Antikke møbler
  • Bildeler og dekk
  • Musikkinstrumenter
  • Varer til messer og utstillinger
  • Motorsykler og scootere
  • Elektronikk som TV, stereoanlegg og datamaskiner
  • Varer kjøpt på Lauritz.com, catawiki.com, eBay og lignende auksjonssider
  • Varer kjøpt på nettet
  • Sykler og treningsutstyr
  • Trofeer, brudekjoler og gravsteiner

Og mest sannsynlig mange andre elementer, har vi ikke lagt til listen. Så lenge den passer i varebilen og kan pakkes for hånd, kan vi flytte den.

diret van

Bestill transport med Transporteca: Slik fungerer det

Når du vet hva du skal transportere, velg kategorien nedenfor og fyll ut transportbehovet. Så snart du har mottatt tilbudet, kan du fullføre bestillingen online og legge til en transportforsikring. Du vil motta bestillingsbekreftelsen og fakturaen med en gang.

På hentedagen, når sjåføren kommer til adressen din, skulle du ha sørget for at varene dine skal være klare ved fortauskanten (med mindre annet er avtalt), og du eller din representant må møte sjåføren for å se gjennom varene og lage sikker på at det tilsvarer bestillingsbekreftelsen, som sjåføren vil ta med.

Hvis det er endringer i pakkelisten med hensyn til hva som er bestilt, må dette diskuteres og avgjøres med Transporteca, siden sjåføren ikke vil laste sendingen din før han har bekreftet fra kundesupportteamet. Mindre endringer vil vanligvis ikke være et problem, men kan avvises til tider hvis varebilen er planlagt fullbooket på den spesifikke turen. Varene dine vil bli levert på fortauskanten med mindre annet er avtalt, hvorfor det er en god ide å forhåndsbestille at noen skal være til stede for å frakte varene inni hvis dette er nødvendig.

Ved levering må du sørge for at du mottar hele forsendelsen. I tilfelle skader eller tap skal dette, hvis det er synlig ved levering, varsles føreren umiddelbart, som vil videresende informasjonen til Transporteca. Informasjon om skader som ikke var synlig ved levering, skal videresendes til Transporteca senest 7 dager etter levering for at forsikringsselskapet skal kunne behandle kravet.

Når leveransen har funnet sted vil du motta en e-post fra Transporteca, og vi håper du vil bruke noen minutter på å dele opplevelsen din med oss. Dette vil hjelpe oss med å gi tilbakemeldinger til sjåføren vår og fortsette å optimalisere vår «Direct Van» transportløsning.

Hva gjør Transporteca annerledes

Transportnæringen i Europa har gradvis fått et plettet rykte – med «Direct Van» tilbyr vi et etisk alternativ som vi kan gå god for.

Det er mye snakk om mishandling av sjåfører på europeiske veier – det har vi bestemt oss for å endre. Du kan levere en effektiv og lønnsom tjeneste mens du gir sjåførene gode og respektable (bo) betingelser:

  • Vi overholder lovgivningen om kjøre- og hviletid for større lastebiler, selv om det ikke er noe lovkrav for hvilken type kjøretøy vi bruker.
  • Vi koordinerer alt fra kontoret – både kommunikasjon, hotell, ruter og rutetider – måten sjåførene kan fokusere på å kjøre og levere en god service.
  • Sjåførene er selvstendig næringsdrivende, men vi betaler for ferger, broer, betalingsveier, overnatting og en pris per kilometer som dekker både varebiler og diesel.
  • Vi dekker driftskostnader på forhånd, slik at sjåførene ikke trenger å betale disse og betale sjåføren for arbeidet sitt så snart turen er fullført (vanligvis innen 3 dager). På denne måten er sjåførens økonomiske risiko begrenset, samtidig som motivasjonen for å levere en eksepsjonell service til alle kunder på ruten opprettholdes.
  • Rutetider inkluderer en buffer for uforutsette hendelser, som trafikk, dekkskifte eller dårlig vær.

Vi tror dette er en rettferdig løsning som gir sjåførene en følelse av arbeidsglede og sikrer våre kunder en bedre transportløsning og opplevelse.

Alternativer

Det er mange transportformer i Europa, som gir et alternativ til Transportecas “Direct Van”-tjeneste. Som nevnt er det ingen garanti for at «Direct Van» er det perfekte passet for ditt transportbehov. Finn alternativene nedenfor, inkludert deres individuelle fordeler og ulemper. Noen av disse tjenestene er tilgjengelige på Transporteca – andre har vi valgt å ikke tilby:

Transportør – nav og eiker

Det tradisjonelle lastebilselskapet i Europa har en rekke mindre varebiler, som samler forsendelser og bringer dem til større terminaler, større lastebiler kjører deretter mellom terminaler i Europa, og til slutt leverer de mindre varebilene varene (ofte gjennom et nettverk av agenter). Denne modellen er kjent som «nav og eiker», fordi den minner om eikene til et sykkelhjul, der varene transporteres via en terminal – et såkalt «hub».

Fordeler:

  • Denne transportmåten har ganske raske transittider (5-6 dager over hele Europa) og har relativt faste hentings- og leveringsdatoer.
  • Gode ​​priser på grunn av stordriftsfordelen transportørene oppnår ved å kjøre med store lastebiler.

Ulemper:

  • Det vil vanligvis være et krav at alle varer palleteres for at varene skal kunne håndteres på terminalene.
  • Dette krever også for palleløfter hos avsender og mottaker, med mindre henting og levering med løftebil er bestilt og kjøpt på forhånd.
  • Minimum to omlastinger underveis.
  • Designet for kommersielle varer, hvorfor forventes det at henting og levering er tilgjengelig innen vanlige åpningstider (8-16) uten forhåndskommunikasjon.
  • Tjenesten er ikke tilgjengelig for private kunder og godtar ikke personlige effekter eller flyttelass.

Denne transportmåten er også tilgjengelig på Transporteca, der vi samarbeider med noen av Europas mest anerkjente transportører.

direct van

Kurer

Budfirmaer tilbyr raske transittider og gode priser, spesielt for små pakkeforsendelser over hele Europa. Forsendelser krever spesielt god emballasje da de håndteres flere ganger under transport og ofte er tøffe.

Fordeler:

  • Daglig henting, raske transittider og god sporing i sanntid.
  • Gode ​​priser, spesielt for pakker og mindre lastesendinger.

Ulemper:

  • Strenge krav til riktig pakking eller palletering av varer, samt begrensninger i dimensjoner, når de sorteres og håndteres av en maskin.
  • Mange omlastninger under transport, både manuelt og mekanisk, som utgjør en stor risiko for skade.
  • Forsendelser som inneholder flere pakker blir ofte delt opp i transitt, og levering kan spres over flere dager.
  • Tilleggskostnader for private leveranser.
  • Ingen råd om leveringstid, så du bør planlegge å være tilgjengelig for levering på en gitt dag mellom 8-16.
  • Hvis levering endres til en annen dag, tar budfirmaet ikke noe ansvar – og det skjer ofte uten varsel.

Transporteca tilbyr også budtjenester, da denne transportmåten er ideell for noen forsendelser.

“Any man and his van”

Denne transportmåten er på noen måter lik vår “Direct Van”-tjeneste. Forskjellen er imidlertid at transportkjøperen i dette tilfellet gjør en avtale direkte med en sjåfør med varebil. Den gitte sjåføren er da også ansvarlig for all planlegging og koordinering og har vanligvis ingen støtte til å håndtere det kompliserte arbeidet med ruteplanlegging, timebord, kommunikasjon og lignende, enn si han ikke vil ha et nettverk av kjøretøyer.

Fordeler:

  • Ingen omlastninger, noe som minimerer risikoen for skader.
  • Prisen kan være veldig konkurransedyktig hvis du er heldig at forsendelsen din stemmer overens med den planlagte ruten og den tilgjengelige plassen på bilen.

Ulemper:

  • Vil ofte overskride varebilens vektbegrensninger, ettersom sjåføren alene er ansvarlig for ruteplanleggingen – dette vil ofte føre til forsinkelser og ekstra kostnader, som ofte belastes deg før levering.
  • Sjåførenes forhold er sjelden veldig gode: De velger ofte å sove i varebilene og kjøre omtrent 14-16 timer per dag.
  • Rutene endres kontinuerlig etter hvert som bestillinger kommer inn, og siden det ikke er noen sporing, vil henting og leveringstid ofte endres – uten varsel.
  • Sjåføren er ansvarlig for alt, hvorfor kommunikasjon ofte mangler.
  • Mange har et dårlig rykte. Vi har dessverre opplevd uheldige hendelser selv, for eksempel med varer som er strandet eller sjåfører som har tatt kundenes varer som gissel.

Denne typen transport kan ikke bestilles via Transporteca, men det er flere europeiske nettsteder som tilbyr å koble kunder med denne typen drivere.