Transporteca for speditører

Selg bud- og ekspresstjenester online

Transporteca-plattformen ble utviklet for å gjøre det enkelt for speditører å begynne å selge tjenestene sine på nettet. I tillegg ble det enklere og raskere for transportkjøpere å finne transport for sine forsendelser. Les videre for informasjon om hvordan du kan begynne å selge bud- og ekspresstjenester online.

 

Tenk deg å motta bestillinger på bud- og ekspresstjenester online uten å ha brukt tid på salg og forhandlinger. For ikke å snakke om tid på å prissetting eller å prøve å etablere aktuelle tilleggsavgifter. Se deretter for deg fraktinformasjonen i et standardisert format som er klart for automatisk håndtering. Eller kanskje til og med automatisk generering av forsendelsesetiketter – som automatisk overføres til avsenderen med riktig instruksjon, uten at det krever innblanding fra ditt team. Hva om du ikke trenger å bruke tid på å fakturere kunden eller følge opp betalinger – fordi en nøyaktig faktura blir generert og betalt når bestillingen finner sted?

Dette er hva du kan forvente når du selger bud- og ekspresstjenester på nettet med Transporteca. Nedenfor forklarer vi hvordan vi gjør dette, og hva som kreves for å komme i gang.

Bud- og ekspresstjenester

Når vi diskuterer bud- og ekspresstjenester i denne artikkelen, refererer vi til transporttjenester anskaffet fra budfirmaer, for eksempel DHL, TNT, FedEx eller UPS. Tradisjonelt er din rolle som speditør lik en forhandlers for denne typen tjenester. Det vil si at den faktiske transporten utføres av det valgte budfirmaet. Det kommersielle og ultimate operative ansvaret – i kundens øye – forblir derimot hos deg.

bud- og ekspresstjenester

Budtransport er et spennende transportprodukt sett fra en speditørs perspektiv, fordi det ikke krever eiendeler. Videre kan speditøren, med totale volumer fra nåværende og potensielle kunder, ofte oppnå sterk forhandlingskraft. På den måten oppnår han attraktive marginer sammenlignet med andre produkter. Ulempen er at budbestillingene i gjennomsnitt ofte er små sammenlignet med andre transportprodukter. For å forbli lønnsom kan det derfor ikke tillates for mye manuell innblanding.

På Transporteca bruker vi teknologi for å redusere manuell arbeidskraft ved prising, kundeservice, økonomioppgaver og ledelse hos speditører. Samtidig forbedres kundeopplevelsen til den ultimate transportkjøperen. Vi har et sterkt fokus og kan vise til resultater på nettopp dette for speditører som tilbyr bud- og ekspresstjenester.

Hvordan virker det?

Når du registrerer deg hos Transporteca får du tilgang til en dedikert nettbasert applikasjon der du administrerer tjenester og priser som tilbys online. Alle priser på plattformen er i sanntid, uten manuell innblanding, og alle bestillinger blir solgt til spotpriser der kunden betaler på forhånd. For det første oppsettet av budtjenestene dine bør du forvente å bruke ca. en time.

Prismodellen for bud- og ekspresstjenester

Prismodellen som brukes på Transporteca for budtjenester er kost pluss. Vi tilbyr to løsninger for å sette opp kostnadene dine:

  1. API-grensesnitt med budleverandøren
  2. Opplasting av Excel-prisark

API grensesnitt

Hvis kontoen hos budleverandøren din støtter API-tilgang, legger du til prisinformasjonen din når du konfigurerer budtjenester, slik at teknologien får øyeblikkelig tilgang til forhandlede priser og gjeldende tilleggsavgifter hos budleverandøren. Dette er den raskeste måten å få tjenestene dine online. Dersom du ikke allerede har API-tilgang må du være oppmerksom på at det kan ta uker (eller til og med måneder) å aktivere denne tilgangen for etablerte budfirmaer.

Prisark

Den alternative modellen, som sikrer full kontroll og øyeblikkelig tillegg i prisene, er prisark. I denne modellen oppdaterer du kontraktsland- og soner i henhold til kontrakten din med budleverandøren, hvoretter du kan laste opp et regneark med de forhandlede basisprisene. Videre er det en liste over tilleggsavgifter for ytterligere tjenester som tilbys av budselskapet. Der kan du legge til forhandlede priser fra kontrakten din. Teknologien sikrer at basisprisberegningen utføres i samsvar med det spesifikke budselskapets metode og at relevante tilleggsavgifter er riktig brukt.

Fortjeneste

Den endelige delen av prisingen er fortjenesten din. Programmet gir deg sanntidsadgang til å sette opp fortjenesten din basert på felles prinsipper fra speditørbransjen, for eksempel en fast prosentandel av kostnader eller en fast fortjeneste per forsendelse eller per vare.

Med takst for basisprisen og tilleggsavgifter, samt prisfastsetting for fortjeneste, kan du teste hvordan teknologien umiddelbart beregner salgspris for enhver forespørsel. Når du er fornøyd med resultatene, klikker du bare på «publiser» for å legge ut priser og tjenester online.

Motta bestillinger fra tre kanaler

Det er tre ulike måter å motta bestillinger på hos Transporteca:

  1. Denne nettsiden, tilbudt på 11 språk, med mer enn 100,000 besøkende i måneden
  2. Sende hurtigtilbud til nåværende og potensielle kunder
  3. En dedikert nettside, arrangert av Transporteca, med ditt merkenavn

Transporteca-portalen

Når du har publisert dine bud- og ekspresstjenester, vil de umiddelbart være tilgjengelige for besøkende på Transporteca-portalen. Når en bruker foretar et søk på transport, vises budtjenestene dine dersom de samsvarer med brukerens transportbehov, og hvis pristilbudet ditt er konkurransedyktig.

Hvis flere speditører tilbyr samme budprodukt fra samme budleverandør, vil kun det beste tilgjengelige produktet bli vist til kunden. Som en tommelfingerregel bør du derfor kun forvente å motta bestillinger fra denne portalen ved tilfeller der du har en konkurransedyktig tjeneste.

Quick Quote

Transportecas onlineportal gir deg et ekstra valg for å motta bestillinger. Du kan utnytte kraften i priskalkulatoren til å utvikle Quick Quote som sendes til dine nåværende og potensielle kunder via e-post. Ved å gi salgs- eller kundeserviceteamet tilgang til applikasjonen, kan de produsere tilbudsvar på kundeforespørsler på få sekunder.

E-posten til kunden vil inneholde en link til tilbudet, hvor kunden fullfører bestillingen og betaler deg sikkert online, enten med kredittkort eller bankoverføring.

White label

Transporteca tilbyr en white label-løsning som en dedikert nettside med merkevaren din, slik at brukerne kan finne og bestille dine tjenester online. Nettstedet kan være enten på domenet ditt eller på Transporteca-domenet. Hele teknologien kjøres fra den samme motoren som driver Transporteca-portalen og Quick Quote gjennom applikasjonen din. Å starte en dedikert nettside der kundene dine kan søke etter og bestille transporttjenester på nettet krever derfor ingen teknisk integrasjon.

Vi markedsfører aktivt tjenestene dine på Transporteca-portalen. For Quick Quote og ditt dedikerte nettsted leverer vi teknologien for automatisert prising og online bestilling. Det er derimot opp til deg å fremme bruken av disse salgskanalene i organisasjonen din og hos kundene dine.

Motta betalingen din

Din søknad inkluderer en sanntidssaldo, der du kan holde oversikt over betalinger mottatt for bestillinger. Når en kunde bestiller bud- eller ekspresstjenester fra noen av de ovennevnte kanalene, vil Transporteca utføre en selvfakturering (kreditnota) til deg, og verdien legges til balansen din. Din balanse vokser dermed gjennom hele måneden mens du mottar bestillinger.

Ved utgangen av måneden mottar du (eller økonomiavdelingen din) et overføringsvarsel som oppsummerer alle fakturaer som faktureres for måneden. Den 15. i hver måned starter vi automatisk overføringen av ultimobalansen din fra den siste måneden.

Gitt at Transporteca utsteder en avregning for hver forsendelse og automatisk overfører saldoen til bankkontoen din, trenger du ikke å bruke tid på fakturering eller følge opp på betalinger. Avskrivninger og ledelsesrapportering med dårlig dybde er ikke-eksisterende med Transporteca.

Til slutt, når du mottar bestillinger fra Transporteca vil bestillingsmeldingen inneholde oppdeling av basisprisberegningen, gjeldende tilleggsavgifter og fortjenesten for budtjenesten. Dette gjør det mulig å raskt og enkelt validere fakturaer mottatt fra budleverandøren.

Kom i gang med å selge bud- og ekspresstjenester med Transporteca

Det er enkelt å komme i gang. Hvis du har avtaler med etablerte budfirmaer, og du vil prøve å selge dine bud- og ekspresstjenester på nettet, send oss ​​en kort introduksjon om firmaet ditt og de tjenestene du har til hensikt å tilby online til [email protected].

Så snart vi hører fra deg vil vi ta kontakt for å sette opp speditørprofilen din på Transporteca-applikasjonen, og for å hjelpe deg med å komme i gang. Når du har mottatt innloggingsopplysningene dine, bør du kunne få bud- og ekspresstjenester på nettet innen en time – gitt at du har budkontraktene dine klare.

Vi ser frem til å høre fra deg!

Les mer om å selge transport online.