Incoterm Hurtigguide

DAP inkludert tollklarering

Vi vet alle at det er mange ting å holde styr på når du arbeider med internasjonal handel. Spesielt de internasjonale kommersielle vilkårene ser ut til å bringe frem mange spørsmål fra våre kunder. Med følgende hurtigguide håper vi å forklare hvordan det fungerer når du velger Transportecas litt endrede handelsvilkår: DAP inkludert tollklarering.

 

Innen global handel har en rekke internasjonale handelsvilkår blitt avtalt, også kjent som Incoterms. De fleste land over hele verden anerkjenner disse vilkårene, som er til alles fordel. Det betyr at dersom du har avtalt et bestemt handelsvilkår, vet du også nøyaktig hvem som er ansvarlig for å betale for hver del av transportprosessen.

Kort sagt, Incoterms bidrar til å klargjøre nøyaktig når eierskap, kostnader og risiko for et produkt overføres fra selger til kjøper.

DAP – forkortelse for Deliver At Place – inkludert tollklarering er en tolkning av de opprinnelige DAP-handelsvilkårene. For begge deler overføres eierskapet fra selgeren til kjøperen på adressen til kjøperen i mottakerlandet.

Det som gjelder for DAP, inkludert tollklarering, bortsett fra de tradisjonelle DAP-vilkårene, er at tollklarering på reisemålet er inkludert i transportprisen Transporteca gir.

I praksis betyr dette at når du søker etter DAP inkludert tollklarering på Transporteca, inkluderer prisen du ser på skjermen den komplette transporten fra adressen i avsenderlandet til kundens adresse i mottakerlandet, selv om importtollklareringen er i mottakerlandet.

Hurtigguide for DAP inkludert tollklarering

I denne videoen forklarer Transportecas grunnlegger og administrerende direktør, Morten Lærkholm, vår tolkning av eksporthandelsvilkåret DAP: DAP inkludert tollklarering, som er et tilgjengelig fraktalternativ når du bestiller transport på Transporteca.

Så ved å velge DAP inkludert tollklarering behøver ikke kunden å ordne importtollklareringen i mottakerlandet, noe som ellers ville være tilfelle når det handles på vanlige DAP-vilkår.

Når det er sagt, om det er noen formaliteter som kreves for kunden din i mottakerlandet, for eksempel at de må være registrert for import, eller at de må ha et organisasjonsnummer, må vi fortsatt kontakte dem for å ordne disse formaliteter.

Hvis du vil vite mer om handelsvilkår, sjekk vårt innlegg om Intoterms. Vi er også tilgjengelige for eventuelle spørsmål du måtte ha på chat, e-post og telefon.