Hong Kong som handelspartner
Hong Kong-regionen er delvis selvstyrende med sin egen valuta, så vel som sitt eget skatt- og rettssystem, men er fortsatt under Kinas kontroll og ligger i Sør-Kina. Hong Kong sysselsetter verdens mest travle flyplass for internasjonal godstransport og har en av verdens mest aktive containerhavner. Dette skyldes delvis at Hong Kong er en «frihavn». Det betyr at alle varer som flytter inn og ut av Hong Kong er unntatt fra tollkontroll og prosedyrer. Av den grunn er Hong Kong et attraktivt handelssenter. Hong Kong har en av de laveste skattesatsene og en av de enkleste skattestrukturene i verden.
Finn ut mer om Hong Kongs handelspolitikk her. For mer informasjon om handel mellom Hong Kong og Norge, klikk her.
FOB eller EXW når man skal importere fra Hong Kong?
FOB (Free On Board) og EXW (Ex Works) er de to handelsvilkårene som oftest brukes når man skal importere fra Hong Kong, og import fra utlandet generelt. FOB dekker en havn-til-dør service der leverandøren er ansvarlig for alle lokale kostnader. Med dette menes transport til speditørens lager, håndtering av lasten og eksportklarering. Handler du på EXW-vilkår er du derimot ansvarlig for hele transporten fra dør til dør, inkludert alle kostnader.
Begge vilkårene har sine fordeler og ulemper, og hvilke av de to som er mest fordelaktige for deg, avhenger av den spesifikke forsendelsen:
Fordeler med FOB: Det er ofte litt billigere enn en EXW-forsendelse, fordi leverandøren i opprinnelseslandet ofte vil kunne håndtere de lokale kostnadene billigere enn din utvalgte speditør. Dette er utelukkende relevant for LCL-forsendelser, fordi FCL-forsendelser ikke drar nytte av stordriftsfordeler for lokal transport. Du trenger heller ikke å håndtere dokumentasjon i opprinnelseslandet, da dette er leverandørens ansvar. Sist men ikke minst, FOB-tilbud er enkle å ta tak i, fordi dette er den «enkle» delen av frakten. Opphentingskostnadene er litt mer kompliserte og vil vanligvis ta litt mer tid å beregne avhengig av den spesifikke forsendelsen.
Ulemper med FOB: Du utsettes for risikoen at leverandøren plutselig protesterer mot å betale de lokale kostnadene, selv om dette klart er deres ansvar. Leverandøren vil også sannsynligvis belaste deg ekstra kostnad for å dekke FOB-kostnadene. Og det vil øke de totale handelskostnadene.
Fordeler med EXW: Du har ansvaret og full kontroll over forsendelsen og tilhørende kostnader fra begynnelse til slutt. Og produktene vil også bli litt billigere når du handler på EXW-vilkår. Grunnen til det er at leverandøren din vil legge til de lokale transportkostnadene på fakturaen når du handler på FOB-vilkår – som nevnt ovenfor.
Ulemper med EXW: Det er ofte den mest kostbare løsningen, fordi du alene er ansvarlig for hele transportprosessen. Når du handler på EXW-vilkår har du i tillegg ansvaret for eksportklareringen. Du må derfor være sikker på at leverandøren din har eksportlisens, hvis det er nødvendig. Videre, når du velger en speditør for å håndtere forsendelsen, må du sørge for at de er i stand til å gi deg en dør-til-dør-tjeneste. De må også kunne håndtere tollklaringsprosessen.
Ikke glem å vurdere alternativene dine, fordi du bør avklare hvilken tjeneste som er mest fordelaktig for deg. Men det er også viktig å alltid få en skriftlig avtale så det ikke er tvil om hvilke vilkår som er avtalt.
Du kan lese mye mer om FOB og EXW og hvordan du velger riktig tjeneste her.
Når alle detaljer er på plass, kan du enkelt søke etter både FOB- og EXW-priser når du skal importere fra Hong Kong – og fra andre destinasjoner over hele verden ved hjelp av vår pris kalkulator.
Sjøfrakt eller flyfrakt?
Når du bestemmer deg for hvordan du ønsker å få varene hjem vil de to følgende parametrene ofte påvirke valget ditt mest: transporttid og pris. Å importere fra Hong Kong til sjøs vil typisk ta 35-40 dager dør-til-dør. Derimot vil flyfrakt ta opptil 10 dager – avhengig av om du velger en standard eller en ekspresstjeneste.
Sjøfrakt: FCL eller LCL?
Ved sjøfrakt av containere vil du håndtere vilkårene LCL og FCL, som refererer til de forskjellige måtene du kan sende dine varer på. FCL (Full Container Load) refererer til en full containerforsendelse, mens LCL (Less than Container Load) indikerer en forsendelse hvor flere importører «deler» en container.
Fordi det er volumet og vekten som bestemmer hvilket alternativ som er mest fordelaktig, er det her du skal starte. Men som en tommelfingerregel er alle forsendelser under 15m³ mest relevante for å sende som bruttobestanddel (LCL). Forsendelser på 15m³ eller mer kan sendes i en eller flere fulle beholdere (FCL).
Det er tre forskjellige typer containere du kan velge mellom når du skal importere fra Hong Kong: 20 fot, 40 fot og 40 fot High Cube:
En 20 fots container har en maksimal vektkapasitet på 24.000kg og lagrer ca 30m³.
En 40 fots container har en maksimal vektkapasitet på 26.000kg og lagrer ca 60m3.
En 40 fots High Cube container har en maksimal vektkapasitet på 28.500kg og lagrer ca 70 m3.
For LCL (stykkgods) beregnes prisen på volum (kubikkmeter), som refererer til hvor mye plass varene tar opp i beholderen. MenFordi vektbegrensningen for sjøfrakt er meget høy (1000kg / kbm), vil vekten vanligvis ikke påvirke prisen, med mindre du selvfølgelig har veldig tung last.
Flyfrakt
Prisen på flyfrakt beregnes derimot basert på totalvekten av forsendelsen. Derfor blir det dyrere jo tyngre varene er. Nærmere bestemt fastsettes prisen for standard flyfrakt basert på «volumvekt», også kjent som «dimensjonsvekt».
Dette betyr i praksis at prisen beregnes på grunnlag av en dimensjonell vektfaktor, eller DIM-faktor på engelsk, som er basert på flyets lastekapasitet, og har blitt fastslått på forhånd av flyselskapet for å anpasse prisene etter varens densitet.
Normalt tilsvarer DIM-faktoren 166,67kg per kubikkmeter. Dette betyr i utgangspunktet at for hver kubikkmeter varer du importerer, vil du bli belastet for 167kg, selv om den faktiske vekten av forsendelsen din bare er 50kg. Hvis kubikkmeteren din veier 250kg, betaler du selvfølgelig for 250kg og ikke 167kg.
Når man sammenligner de to transportmåtene vil sjøfrakten ofte ha fordelen når det kommer til pris. Men prisforskjellen blir selvfølgelig større for store/tunge forsendelser og mindre for små/lette forsendelser. Og for svært små/lette forsendelser vil luftfrakt typisk være den billigste løsningen.
På grunn av dette kan det være nyttig å se på begge tjenestene når du importerer fra Hong Kong for å vite når sjøfrakt er den beste løsningen, og når flyfrakt er et bedre alternativ. Finn priser for sjø- og flyfrakt via vår online priskalkulator her.
Priseksempler når man skal importere fra Hong Kong
FOB Hong Kong – Oslo
3,3m³ / 830kg – Sjøfrakt
NOK 7.064
FOB Hong Kong – Trondheim
20 fots container – Sjøfrakt
NOK 25.531
FOB Hong Kong – Tromsø
12m³ / 6.200kg – Sjøfrakt
NOK 30.083
EXW Hong Kong – Stavanger
0,8m³ / 54kg – Flyfrakt
NOK 6.951
Toll
Når du skal importere fra Hong Kong er du pålagt å deklarere importen til tollen (dette gjøres vanligvis av en tredjepart, det vil si en speditør eller bud) og å betale avgifter på varene. Beløpet vil avhenge av typen last, og hvor i verden du importerer fra. Derfor må du kjenne produktkoden (e) for varene dine for å kunne beregne tollkostnadene
For å finne riktig produktkode og for å lære mer om importavgifter, vil du ha glede av følgende link og søkeverktøy: www.prosent.no/tollsatser.
Du kan også få hjelp til å klassifisere varene dine på Toll.no. Her finner du også mer informasjon om ulike tollprosedyrer inkludert varekoder som kan importeres med nedsatt toll eller tollfritt.
Importere fra Hong Kong med Transporteca
Når du har bestemt deg for hvordan du frakte varene er det neste trinnet å velge en relevant speditør for å håndtere transporten for deg.
Men det kan faktisk ofte være en utfordring å få de totale fraktkostnadene på forhånd. Dette betyr dessverre at importøren kan risikere å måtte betale uventede kostnader før varene leveres – noe som naturlig nok resulterer i utilfredsstillende importopplevelser.
La oss se på et eksempel. Nedenfor ser vi en faktisk faktura fra en speditør. Kan du finne ut hva de individuelle avgiftene dekker?
For å unngå dette får du alltid en all-in-pris når du bestiller transporten din via Transporteca. Vi garanterer at det ikke blir uventede kostnader eller tilleggskostnader, forutsatt at de riktige fraktopplysningene ble oppgitt under bestillingen. Om du for eksempel har bestilt en pickup på 1m³, men varene faktisk er 3m³ vil det tilkomme en merkostnad. Men om du alternativt har bestilt en frakt på 3m³, men det bare er 1m³, vil du da få refundert differansen. Det er imidlertid alltid foretrukket at du oppgir nøyaktig volum og vekt på forsendelsen. Leverandøren din kan enkelt gi deg denne informasjonen. På den måten må ingen måtte styre med ekstra regninger eller refusjoner, og vi sørger for at riktig mengde plass er reservert for deg i containeren eller på flyet.
Prøv vår priskalkulator og bookingportal her. Hvis du finner det du leter etter kan du alltid bestille direkte online. Kort tid etter vil en automatisk email bli sendt til den norske speditøren og til din leverandør i Hong Kong. På den måten kan de enkelt bli enige om detaljene for pickup (EXW) eller levering til lageret (FOB) – avhengig av hvilken tjeneste du har bestilt.
Har du spørsmål angående import fra Hong Kong, vennligst ta kontakt. Vi er klare til å svare på spørsmålene dine på [email protected] eller +47 23 96 67 00.