Når du må velge

Hvor lang tid er det å transportere varene?
Pris på sjøfrakt kontra flyfrakt?
Miljøpåvirkningen fra de to transportformene?

Her kan du lese om konsekvensene av ditt valg av transportform, basert på hver av disse tre faktorene, slik at du er bedre rustet til å ta den beste avgjørelsen for din frakt. I tillegg får du grunnleggende kunnskap om sjøfrakt og luftfrakt, slik at du kan unngå forsinkelser og ubehagelige overraskelser.

Bestiller du frakt fra eller til fastlandet eller faste øyer er det som regel gitt at veitransport er både det mest effektive og det billigste, dog med noen få unntak.

Hastighet

En av de grunnleggende forskjellene mellom luftfrakt og sjøfrakt er hastigheten. Hvis varene dine trenger å komme raskt frem, vil flyfrakt være å foretrekke.

Luftfragt priser

Luftfrakthastighet

Tar du med transitttiden på flyplasser, ventetid og håndtering av lasten, så flyfrakt til og fra de største flyplassene i verden fra 3-12 dager, avhengig av hvilken tjeneste du bestiller.

Sjøfrakt avhenger av avstand og hvilke seilinger som er tilgjengelige, og tar fra en enkelt uke opp til 70 dager.

Prisforskjell mellom flyfrakt og sjøfrakt

Prisforskjellen mellom flyfrakt og sjøfrakt avhenger av ruten og typen last du sender. Siden et fly vanligvis begrenses av hvor mye vekt det kan fly med, og et skip begrenses av hvor mye plass det har om bord, blir prisforskjellen mellom sjøfrakt og luftfrakt større, jo tyngre lasten er.

Flyfrakt pris

Prisen på flyfrakt bestemmes ut fra den såkalte volumetriske vekten, også kjent som fraktvekten. For flyfrakt beregnes den volumetriske vekten fra det faktiske volumet omregnet til vekt med en faktor på 6.000 kubikkcentimeter per kilo, tilsvarende 166,67 kilo per kubikkmeter. I eksemplet ovenfor for lett last er flyfraktprisen derfor basert på 167 kilo til tross for at den faktiske vekten kun er 100 kilo.

Stykgods transport priser

Sjøfrakt pris

For sjøfrakt beregnes standardprisen ut fra 1000 kilo per kubikkmeter. Hvis 1 kubikkmeter last veier 500 kilo, kan du derfor forvente at prisen er 18 ganger høyere for flyfrakt enn sjøfrakt, mens hvis en kubikkmeter bare veier 100 kilo, er prisen seks ganger høyere.

Miljøet

Miljøet påvirkes ulikt av sjøfrakt og luftfrakt. Det er dokumentert at 1000 kilo flyfrakt i snitt slipper ut 540 gram karbondioksid (CO2) for hver kilometer lasten flyr på et moderne lastefly (B747). Til sammenligning, hvis den samme lasten sendes med et moderne containerskip, slipper den ut bare 15 gram karbondioksid for hver kilometer den seiler.

Miljøpåvirkning av luftfrakt og sjøfrakt

For å sette dette i perspektiv slipper en forsendelse på 200 kilo som sendes fra Kina til Europa ut 900 kilo karbondioksid hvis den sendes med fly, og bare 54 kilo karbondioksid hvis den sendes med skip. Denne beregningen tar hensyn til at sjøveien er ca. 18.000 kilometer via Suez-kanalen, mens ruten med fly er ca. 9.000 kilometer.

Fly transport

I hovedsak om luftfrakt

Når du handler varer som du må ha sendt med flyfrakt, må partene, som i all annen internasjonal handel, bli enige om handelsvilkårene. Når det gjelder frakten er hovedsaken når ansvaret for varen og kostnadene forbundet med transporten endres fra selger til kjøper.

Ring eller chat gjerne med oss ​​hvis du er i tvil når du snakker med din leverandør i utlandet om frakt hjem.

EXW, FCA, CPT eller DAP?

Følgende avsnitt er tekniske og kan være komplekse å forstå når du ikke jobber i transportbanken. Leverandøren din kan ta det for gitt at du kjenner vilkårene. Transporteca hjelper deg gjerne, så du er sikker på å få varene dine riktig hjem.

Som importør, når varer sendes hjem med flyfrakt, er de mest brukte handelsbegrepene Ex-Works (EXW) og Free Carrier (FCA).

Ex-works betyr at du som kjøper er ansvarlig for å sørge for transport fra din leverandørs adresse. Det betyr at du også må dekke alle kostnader fra henting og eksport i landet varene kommer fra til levering til din adresse i Norge.

Free carrier innebærer at leverandøren må sørge for, og dekke alle kostnader for, transport til flyplassen, eksport og håndtering inntil varene overleveres til flyselskapet som skal flyfrakte varene. Dette tilsvarer FOB når du handler sjøfrakt, og skal alltid knyttes til bynavnet på flyplassen hvor varene skal sendes fra.

Transport Betingelser

Som eksportør er de mest brukte handelsbegrepene innen luftfrakt Carriage Paid To (CPT) og Delivered At Place (DAP).

Carrieage paid to betyr at leverandøren betaler alle kostnader frem til en bestemt flyplass. Importøren betaler dermed for lokale kostnader i Danmark, fortolling og eventuell levering. Dette tilsvarer Cost and Freight (CFR) innen sjøfrakt. Bynavnet til den avtalte flyplassen skal alltid nevnes etter denne handelsbetingelsen for å unngå misforståelser.

Delivered at place betyr at leverandøren betaler for transporten hele veien til stedet nevnt etter DAP, typisk på importørens adresse i mottakerlandet.

Typer luftfrakt

Historisk sett har budfirmaer som UPS og FedEx vært spesialister på å håndtere flyfrakt av pakker og brev, og flyselskaper som SAS Cargo og Lufthansa Cargo har håndtert de større forsendelsene. Den balansen er i ferd med å endre seg, ettersom budselskapene nå også tilbyr å håndtere tunge varer av større dimensjoner i sitt nettverk.

International Transport

Hos Transporteca utnytter vi fordelen som budfirmaene har, med et høyt automatisert og høyt utviklet nettverk. I tillegg har de ofte egne lastefly, derfor er de ikke avhengig av plass i lasterommet til passasjerfly. Den høye automatiseringsgraden begrenser imidlertid fleksibiliteten.

Det betyr at det er svært strenge krav til hvilke dimensjoner de kan akseptere og hvordan varene skal pakkes. I tillegg er det begrenset hvor mye hjelp de kan tilby med f.eks. tolldokumenter og fraktsedler.

Budflyfrakt

For flyfrakt med budselskaper er det ingen differensiering mellom de ulike handelsbetingelsene når det gjelder transportkostnader. Prisene er alltid dør-til-dør, uavhengig av hva som er avtalt mellom partene, og det er ikke mulig å få lavere pris uten for eksempel henting eller levering.

Standard flyfrakt er betegnelsen på gods som transporteres av flyselskaper. Trenger du tilgang til denne typen flyfrakt er det via Transporteca, som tilbyr å bistå med dokumenter og generelt hjelpe i transportprosessen. Godset flys normalt med passasjerfly, og kan dermed bli forsinket dersom det er avganger hvor plassen er begrenset på grunn av passasjerers bagasje.

Transittid

Innenfor både budtjenester og standard flyfrakt er det ulike servicenivåer, avhengig av hvor rask transittid som trengs. Når du bestiller fra Transporteca får du en klar oversikt over transporttiden. De følgende avsnittene er kun utdypende hvis du ønsker å vite mer om faktorene som påvirker transporttiden.

Transport tid

Transporteca tilbyr i utgangspunktet 2 tjenester, en rask og en mer økonomisk. Med det raske produktet vil du vanligvis kunne få varene dine dør-til-dør i større byer verden over i løpet av 3-4 virkedager. I tillegg må du regne med 1-2 dager for klargjøring (oppretting av fraktbrev og bestilling av henting). For det mer økonomiske produktet er dør-til-dør transitttiden ofte 7-9 virkedager.

For standard flyfrakt er det også ulike transittider, men de avhenger av hvor mye press det er på flyselskapene og på flyplassene, og hvilke ruter varene kan bestilles på. En vanlig flyfraktløsning vil ta 8-10 dager mellom ulike deler av verden fra og til de store byene. Imidlertid kan du noen ganger få transporttiden ned til 5-6 dager for betydelig høyere priser.

Priser for flyfrakt

For flyfrakt, uansett type, beregnes prisen på grunnlag av fraktvekt. Fraktvekt beregnes ut fra en dimensjonsfaktor bestemt av flyselskapet som frakter varene.

Felles dimensjonsfaktor for standard flyfrakt er som tidligere nevnt 6.000 kubikkcentimeter per kilo, som tilsvarer 166,67 kilo per kubikkmeter. For budtjenester er det derimot typisk 200 kilo per kubikkmeter, eller i visse tilfeller 250 kilo per kubikkmeter.

Luftfragt priser

Dimensjonsfaktoren bestemmes ut fra flyets lastekapasitet i vekt og volum. Ideelt sett, hvis lasten som lastes inn i et fly oppfyller denne dimensjonsfaktoren i gjennomsnitt, vil flyet dermed være fullt fra nese til hale, og utnytte maksimal løftekapasitet.

Vekten i forhold til volumet på dine varer er derfor viktig for hvilken type flyfrakt som er mest økonomisk. Hvis du for eksempel har 1 kubikkmeter gods som veier 50 kilo, må du betale for 167 kilo for standard flyfrakt og 200 kilo for budtransport. Dette kalles også bulkgods eller lettgods. Har du derimot tungt gods, for eksempel 1 kubikkmeter på 400 kilo, så må du betale for 400 kilo uansett om du bruker standard flyfrakt eller budtjeneste.

Hvis du sammenligner denne dimensjonsfaktoren med dine handelsbetingelser, og husker fra tidligere at budtjenester alltid betales dør-til-dør uavhengig av handelsforhold, forutsatt at fraktprisen per kilogram er identisk for budtjeneste og standard flyfrakt, så kan lettere sammenligne de forskjellige prisene du får.

Vi har snakket om transitttider, der kortere transittid vanligvis betyr høyere pris. I tillegg svinger standard flyfraktpriser mye med blant annet valutakurser og oljeprisen, mens budprisene kun går med oljeprisen. Det viser seg også for spesielt pakker, men i senere tid også varer med større dimensjoner, at budselskapene kan tilby en lavere kilopris enn flyselskapene, da deres nettverk er mer automatiserte og effektive. Hos Transporteca får du en fast pris hvor vi har tatt hensyn til disse faktorene på dine vegne, slik at du bare kan fokusere på når og til hvilken pris du trenger for å få varene dine hjem.

Toldberegner

Fortolling

I landet hvor varene kommer fra, skal varene eksporteres. Dette betyr at den er registrert hos relevante myndigheter under gjeldende lovgivning, og håndteres typisk av Transporteca når du bestiller fra oss.

Fortolling luftfrakt

Ved ankomst til destinasjonsflyplassen blir varene vanligvis fortollet samme dag eller senest påfølgende virkedag, og kan deretter bringes ut eller hentes. Fortolling kan utføres av Transporteca eller importøren. I Norge vil det svært sjelden være fordelaktig å stå for fortolling selv, da det er en komplisert prosess når man ikke er kjent med det.

Dersom du selv er ansvarlig for å hente varene på flyplassen, må du regne med at leveringsprosessen godt kan ta opptil noen timer, og vær oppmerksom på at du vanligvis kun har 48 timer ledig lagringsplass inkludert i flyfraktprisen. Henter du etter det vil du bli fakturert lagerleie som må gjøres opp før varene kan leveres.

luftfragt forsikring

Forsikring

Det vil ofte være en fordel å dekke forsikringen for flyfrakt selv. Som utgangspunkt er speditørenes ansvar begrenset til ca DKK 23/kg for sjøfrakt, DKK 235/kg for luftfrakt og DKK 110/kg for veitransport.

Hos Transporteca har vi laget en storstilt fraktforsikringsavtale for hele verdien av dine varer, inkludert transport, som du med fordel kan velge når du bestiller frakten hos Transporteca.

I hovedsak om sjøfrakt

Sjøfrakt kommer i flere forskjellige varianter. De mest brukte er sjøfrakt med containerskip og sjøfrakt med bulkskip.

Med containerskip sendes varene enten som fulle containere (FCL) eller enhetslaster (LCL). For sjøfrakt med såkalte bulkskip lastes varene direkte inn i lasterommene, dette brukes oftest til transport av råvarer, som jernmalm og olje. Her ser vi nærmere på sjøfrakt med containerskip.

Handelsbetingelser

Som i all annen internasjonal handel er det også med sjøfrakt byttevilkårene som er avgjørende for hvilken del av frakten som skal betales av hvilken part. Transporteca bistår deg gjerne første gang du skal importere varer hjem med sjøfrakt, slik at du slipper å bli ekspert på følgende. Chat eller ring oss og få hjelp.

Handelsbetingelser

Som importør er de mest brukte handelsbegrepene for sjøfrakt FOB (Free On Board) og EXW (Ex-Works). FOB betyr at importøren betaler for transporten fra det tidspunkt varene er om bord på skipet i havnen hvor de lastes. Denne porten er angitt i handelsvilkårene mellom partnerne under betegnelsen FOB. Hvis du for eksempel har kjøpt en vare FOB Shanghai, betyr dette at leverandøren din er ansvarlig for transporten til havnen i Shanghai samt alle lokale kostnader og eksport i Kina, og du bærer alle kostnader fra det tidspunkt varene lastes til de er levert til din adresse i Norge.

For EXW er du som importør ansvarlig for å dekke alle kostnader for transporten helt fra din leverandørs adresse til levering i Norge. For EXW er det derfor ikke nødvendig å spesifisere bynavn, da det alltid er fra byen hvor din leverandør har adresse.

Som eksportør er de mest brukte handelsbegrepene for sjøfrakt CFR (Cost and Freight) og DAP (Delivered At Place). CFR betyr at du bærer alle kostnader forbundet med transporten fra din egen adresse til en havn oppkalt etter forkortelsen CFR. Hvis du for eksempel selger et produkt CFR Adelaide, må du betale for innsamling, eksport i Norge, lokale kostnader i Norge og sjøfrakt til Adelaide. Importøren må dermed bære lokale kostnader og fortolling i Australia, og eventuell levering.

For DAP er det eksportøren som betaler for transporten hele veien til mottakers adresse, inkludert fortolling. Eventuelle tollavgifter er imidlertid mottakerens kostnad.

Søfragt

Hvem bør du velge for sjøfrakten din?

Vi skiller mellom når du skal sjøfrakte en full container (FCL) og når du skal sende enhetslast (LCL). Skal du ha full container sendt, har du muligheten til å kjøpe transporten enten fra Transporteca eller direkte fra et rederi. Rederiet driver containerskipene og sender containeren uavhengig av hvor du kjøper sjøfrakten. Kjøper du fra Transporteca kan du imidlertid dra nytte av våre samarbeidspartneres (speditørens) prisavtaler og ofte velge flere tjenester.

Du kan kun kjøpe stykgods fra speditører, for eksempel via vår fraktportal. Vi har flere kunder med transportbehov i samme handelsrute, og har dermed ansvar for å samle varene fra flere parter til en full container, som vår speditør så sjøfrakt med et rederi.

Det er veldig mange spedisjonsselskaper, fra de små lokale som har ett kontor på hjemmemarkedet med noen få ansatte, til de store globale aktørene som har egen representasjon i de fleste land. I mellom er det en stor gruppe regionale og nasjonale speditører som når de tilbyr sjøfrakt, samarbeider med et nettverk av speditører i andre markeder. Transporteca samarbeider med noen av disse speditørene og vil være tilgjengelig for deg når du bestiller frakt hos oss.

Søfragt priser

Sjøfrakt pris

Prisen på sjøfrakt svinger mye. Den er først og fremst avhengig, som for de fleste andre markeder, av tilbud og etterspørsel. Hvis det er overkapasitet på containerskip på markedet, i en gitt handelsrute, vil prisen falle, og omvendt. Siden skipene kan flyttes til andre handelsruter for liten kostnad, har rederiene mulighet til å påvirke prisen.

Rederiene vil jevnlig forsøke å øke prisene med såkalte «General Rate Increases», eller GRI. Det er en varslet prisøkning som rederiene håper at konkurrentene vil gå med på. Det kan for eksempel være en renteøkning på USD 500 fra Asia til Europa per 15. august. Om prisøkningen trer i kraft eller ikke vil først bli kjent når den innføres. Dersom noen rederier velger å ikke øke sjøfraktprisen med denne GRI, så vil markedet måtte falle tilbake til tidligere nivå. De fallende og stigende prisene gjenspeiles i søkeresultatet når du får priser via Transporteca.

For stykkvarer er prisen noe mindre volatil. Selve sjøfrakten svinger selvsagt fortsatt med fraktprisen på containere generelt, men denne komponenten utgjør en ganske liten del av totalprisen, og derfor har den ikke så stor innvirkning på sluttprisen. En stor del av kostnadene for stykkgods går til håndtering av lasten før og etter den er til sjøs.

Transittid

Transitttiden for sjøfrakt avhenger av handelsruten og rederiets ruteplan. Noen rederier har kortere transittid enn andre fordi de velger å gå inn i færre havner, eller fordi de har en direkte service som gjør at containeren ikke må lastes om underveis.