Unngå uforventede importkostnader

Transportfellen

Du bør være oppmerksom på transportfellen når du bestiller transport fra Kina. Dessverre er det vanlig å forsøke å jukse til seg hardt opptjente penger fra transportkjøpere, ved å bruke metoden beskrevet nedenfor.

Hvordan transportfellen ser ut fra ditt perspektiv

Ditt nystartede selskap har designet et støtsikkert iPad-deksel, og du har oppdaget at det er et marked for det i Norge. Du har funnet en leverandør i Shanghai, og du er i ferd med å plassere din første bestilling for ditt nyutviklede produkt, som vil utgjøre en forsendelse på fem kubikkmeter. Under forhandlingene tilbyr leverandøren din å håndtere transporten fordi han har noen transportavtaler på plass. Det vil kun koste deg kr. 2.300,-. Det virker som en god avtale, så du godtar tilbudet med en gang.

Varene er klare til avtalt dato og fraktes til sjøs. Omtrent en måned senere ringer en norsk speditør og forteller deg at produktene er tilgjengelige på hans lager. Du må betale kr. 8.500,- for å få varene levert. Det kommer svært uventet da du allerede har betalt leverandøren din for å håndtere transporten. Og selv om du måtte betale for levering i Norge, tenker du det er altfor mye å betale for bare levering.

En betydelig del av fortjenesten for denne forsendelsen ser ut til å ha forsvunnet i tynn luft. Du spør rundt og oppdager at lokale avgifter, inkludert tollklarering og levering, ikke skal utgjøre mer enn kr. 1.300,-. Du snakker med speditøren og forklarer at dette ikke kan stemme og at du ikke vil betale noe da leverandøren allerede har betalt for forsendelsen av varene dine. Den norske speditøren kommer tilbake til deg og forteller deg at han trenger å dekke sine kostnader, og at du ikke får varene dine før beløpet er betalt i sin helhet. Han tillater deg heller ikke å ansette en annen speditør for å håndtere leveransen.

china transportation trap

Du har nå muligheten til å enten betale beløpet på kr. 8.500,- eller å la speditøren beholde iPad-dekslene dine.

Høres dette kjent ut?

Hva skjer i virkeligheten?

Hvordan oppstår transportfellen? Når leverandøren mottar bestillingen din, ringer han sin vanlige kinesiske speditør. Leverandøren ber om et tilbud for forsendelsen til Norge. Speditøren i Kina ser i sine systemer at prisen for å få de fem kubikkmeterne fraktet til Norge er kr. 4.500,-. Men som vanlig sender den kinesiske speditøren et tilbud på kr. 2.400,-, og tilbyr leverandøren en tilbakebetaling på kr. 1.500,- dersom han lander bestillingen. Det er en god avtale for leverandøren din, så han godtar tilbudet.

Deretter kontakter speditøren i Kina sin norske partner, som nevnt ovenfor, og forteller ham at han kan håndtere transporten i Norge for en avgift på kr. 5.800,-. Den norske speditøren aksepterer. Når varene kommer, sender den norske speditøren deg en faktura for beløpet på kr. 8.500,- og betaler tilbake kr. 5.800,- til speditøren i Kina.

Resultatet

  1. Du ender med å betale kr. 10.900,- for transporten (kr. 2.400,- til din leverandør og kr. 8.500,- til den norske speditøren)
  2. Leverandøren har tjent kr. 1.500,- på frakten han solgte deg «uten fortjeneste»
  3. Den kinesiske speditøren har tjent kr. 5.800 + kr. 2.400 – kr. 1.500 – kr. 4.500 = kr. 4.500 mer enn han burde ha gjort
  4. Den norske speditøren har tjent kr. 8.500 – kr. 5.800 – 1.300 = kr. 1.400 mer enn han burde ha gjort
  5. Hele forsendelsen utgjorde kr. 10.900,-, og du trodde det bare skulle være kr. 2.400,-. Det burde vært kr. 4.500 + kr. 1.300 = kr. 5.800. Dette beløpet (kr. 5.800,-) inkluderer fortjenesten for både den kinesiske og den norske speditøren.

Et eksempel

Nedenfor finner du et ekte eksempel på hvordan en speditør kalkulerer. Speditøren sendte denne fakturaen til en importkunde, der leverandøren skulle ha håndtert forsendelsen. Kan du finne ut hva hver av linjene på fakturaen betyr?

shipping pricing example

Konklusjon

Hvis du tilbys billig transport, eller i enkelte tilfeller gratis frakt, bør du avvise tilbudet, dersom du ikke ønsker å ende opp i transportfellen. I de fleste tilfeller vil du likevel ende opp med å betale for transporten, og det vil mest sannsynlig ende opp med å bli mye dyrere enn du først trodde.

Løsningen vil være at du insisterer på å betale for transporten selv. Du bør diskutere alternativene for enten en EXW- eller FOB-forsendelse hos leverandøren din (les mer om de forskjellige incotermene her) Deretter bør du finne en ærlig norsk speditør, som du betaler og som jobber direkte for deg. Når du inngår en avtale med speditøren, bør du også be om en «alt inkludert» -pris. På den måten unngår du uventede ekstra kostnader før du kan få varene dine levert.

Med andre ord må du ta ansvar for forsendelsen selv. Ellers vil du mest sannsynlig bli «ranet på høylys dag».

En måte å unngå å måtte bryte sammen er å bestille transporten din her på Transporteca-plattformen. Vi sender alltid hele veien til adressen du velger, og prisene våre er alltid «alt inkludert».

Du kan søke etter fraktpriser ved å klikke på knappen nedenfor.