9 ting du bør passe på

Importfeil

Denne siden har til hensikt å hjelpe bedrifter med internasjonal handel for å unngå noen av de vanligste fallgruvene når det gjelder importfeil. Hvis du har erfaringer som andre kan dra nytte av, vennligst del dem med oss, så de kan bli inkludert her.

 

Fraktdokumenter

Dokumenter er en vanlig kilde til forsinkelse og frustrasjon innen internasjonal handel (for eksempel kinesisk eksportlisens). Mens det meste av fraktprosessen i prinsippet kan utføres uten fullstendige og nøyaktige dokumenter, vil fortolling bli forsinket dersom informasjon mangler eller er unøyaktig, inntil de er rettet.

Ikke ta det for gitt at dokumentene er nøyaktige når de mottas. Gjør det til en vane å verifisere at all informasjon er nøyaktig og fullstendig når de først mottas. Dermed kan du umiddelbart sørge for at unøyaktigheter, mangler eller feil informasjon blir korrigert. Internasjonal frakt er enkel og logisk. Det samme er dokumentene. Hvis noe ser feil ut – så er det ofte det.

Sjekk med speditøren om du trenger originale dokumenter eller om en skannet kopi er tilstrekkelig. Når det gjelder konnossementet (B/L) må mottakeren presentere originaldokumentet til speditøren på bestemmelsesstedet for å hente ut frakten fra lasten. Avsender og mottaker må komme til enighet om når og hvordan disse dokumentene vil bli overført fra avsender til mottaker.

Hvem gjør hva? Unngå importfeil!

Det er alltid sju trinn i den internasjonale transportprosessen som må ordnes og betales. Du kan unngå negative overraskelser og importfeil hvis du sørger for at dere har en klar avtale av hvem som er ansvarlig for hva før du sender varene. Se de sju trinnene for Internasjonal Transport  for å lære hvilke de er. Og husk at tollavgifter ikke regnes som en del av transportprosessen. Hvis myndighetene i ditt land krever avgifter, kommer den kostnaden i tillegg.

importfeil lastebiltransport

Forsøk å komme frem til en kommersiell avtale mellom selger og kjøper tidlig i prosessen. Den bør, som et minimum, svare på disse spørsmålene:

Hvem er ansvarlig for å betale hvilken del av transportprosessen?
Hvem ordner kontrakten med speditøren?
Hva er nøyaktig opprinnelsessted og destinasjon (adresse, kontaktdetaljer)?
Hva er lasten (mål, vekt, innhold)?
Når er lasten klar (referer til datoen lasten er klar)?
Hva skjer hvis denne datoen ikke er oppfylt?

Når du dokumenterer hvem som er ansvarlig for hvilken del av transportprosessen, prøv å bruke globalt standardiserte Incoterms. Dette vil minimere feiltolkninger senere i prosessen, og du kan unngå importfeil.

Lokale kostnader

Ikke la lokale kostnader overraske deg. Ofte fokuserer avsendere og mottakere utelukkende på fraktkostnadene når de anslår kostnaden for internasjonal frakt. Det er alltid lokale kostnader for håndtering av lasten, både på opprinnelssted og destinasjon.

importfeil transport

Hvor mange speditører?

Begrens antall transportleverandører du har fra start til slutt i logistikkprosessen. Vanligvis vil det være gunstig å håndtere kun én speditør. Da vil du kun ha én person å forholde deg til. Dermed reduseres risikoen for uenighet mellom logistikkleverandører dersom noe går galt ved overlevering.

Avgifter

For transporten du bestiller på Transporteca er tilleggsavgift inkludert i prisen du betaler når du bekrefter bestillingen.

Hvis du bestiller direkte fra en speditør, eller har behov for å betale eksport- og importavgifter separat, forvent at tilleggsavgifter legges til på den endelige fakturaen. Du bør kunne forstå alle belastede avgifter. Ikke nøl med å be om avklaring, men vær også inneforstått med at speditøren sannsynligvis ikke vil frigjøre lasten før alle utestående fordringer er betalt. Les mer om priser her.

Bankoverføringer

Forsinkelser i internasjonale bankoverføringer vil ofte forsinke fraktprosessen. Med mindre det er etablert kredittforhold mellom avsender og mottaker, vil selgeren normalt ikke sende varer før betalingen er mottatt fra kjøperen.

Nøyaktige detaljer kreves for internasjonale bankoverføringer. Sørg derfor for at alle detaljer er komplette og i et format som kan brukes i det elektroniske banksystemet, hvis det er brukt. Husk at adresseformater varierer fra land til land. Dersom du er i tvil, spør selgeren nøyaktig hvilket format som kreves for å få en vellykket overføring. Hvis mottakerbanken ikke godtar overføringsopplysningene, kan det ta opptil 10 dager før kjøperen blir varslet.

importfeil flyfrakt

HS-koder

HS-koder brukes til klassifisering av internasjonale handelsvarer. En feil HS-kode kan forsinke forsendelsen ved tilfelle av tollinspeksjon. I tillegg kan en feil HS-kode gi høyere toll på varene enn det som faktisk er nødvendig. For å redusere denne risikoen, må speditøren eller tollmegleren klassifisere varene dine basert på en nøyaktig fraktbeskrivelse fra avsenderen. Og HS-koden må være skrevet på konnossementet (B/L).

Transportforsikring

Trenger jeg transportforsikring? Dette er et vanlig spørsmål blant avsendere og mottakere. Det er en vanlig misforståelse at speditører og rederier er ansvarlig for tap eller skade på varer mens de er i deres varetekt. Faktum er at alle speditører og transportører har et sterkt begrenset ansvar. Derfor anbefales det på det sterkeste å forsikre lasten. Inkluder i den kommersielle avtalen mellom avsender og mottaker hvem som er ansvarlig for forsikringen. Sørg for å utstede en kopi av forsikringskontrakten og kravsprosedyren.

Transportforsikring kan normalt kjøpes direkte fra speditøren eller fra et uavhengig transportforsikringsselskap.

Transittid

Å beregne feil transittid fra havn-til-havn er en vanlig importfeil og kilde til frustrasjon. Når du regner transittid for ulike transportløsninger, må du sørge for at du er klar over hvilke komponenter som er en del av transittiden du blir tilbudt. Dette for å unngå overraskelser.