Her får du en rask oversikt

Hva er en speditør?

Ordet speditør har sin opprinnelse i det italienske «Spedizione», som på norsk betyr ekspedisjon eller forsendelse. I praksis dekker ordet «Speditør» (engelsk: freight forwarder) både en person og et selskap som driver med transport av varer nasjonalt eller internasjonalt.

Hva er en speditør?

En speditørs oppgave er å formidle og organisere varetransport på vegne av andre. Det betyr at speditøren skal ha henting fra leverandør, fortolling fra myndighetene, håndtering på lageret samt plass på skip, fly eller lastebil for å passe sammen. Ofte er ikke speditøren selv ansvarlig for de enkelte elementene i tjenesten, men kjøper tjenestene fra underleverandører. Dermed opplever kunden kjøpet av transporten som ett sammenhengende produkt, til tross for at det vanligvis er flere ulike aktører involvert i transportprosessen.

En speditør skiller seg fra selskapene som eier transportmidlene – dvs. lastebiler, skip, tog, fly og lagringsanlegg – ved ikke å måtte eie eller drive noen eiendeler. Speditøren kjøper plass på de ulike transportmidlene, setter dem sammen til en samlet pakke, legger til dokumenthåndtering og selger en kombinert transportløsning videre til sin kunde.

Teoretisk sett kan derfor en speditør ganske enkelt være «en person med mobiltelefon og e-postadresse». I praksis kreves det imidlertid en del mer. De fleste speditører velger vanligvis å eie og drive noen av eiendelene, oftest lageret i hovedmarkedet.

Speditøren er vanligvis ansvarlig for all kommunikasjon med kunden – og hvis speditøren gjør jobben sin godt, oppdager kunden aldri hvor mange ledd som faktisk må knyttes sammen for at lasten skal komme seg fra A til B til avtalt tid og uten ekstra kostnader.

Typer speditører

Speditører kommer i mange forskjellige former, fra det store verdensomspennende speditørselskapet med hundrevis av kontorer og hundretusenvis av ansatte over hele de nasjonale selskapene til det helt lille selskapet med en mann, en mobiltelefon og (kanskje) en varebil.

I speditørenes internasjonale superliga finner du selskaper som DHL, Kuehne & Nagel, Schenker, Mærsk og DSV. De er alle europeiske selskaper med kontorer over hele verden som kan levere en ‘komplett pakke’ hvor du kan få fraktet varene dine fra ett sted i verden til et hvilket som helst annet sted i verden.

Så er det en del selskaper som har hovedkontor i Norge og egne kontorer i utvalgte byer – typisk i Kina og USA – men ellers bruker tredjepartsagenter for å dekke resten av verden.

speditør

Til slutt er det et stort antall mindre speditører som typisk har ett kontor i Norge og bruker agenter til å håndtere alle sine utenlandske varer.

Hvilken speditør bør jeg velge?

Det vesentlige spørsmålet er: hva er en god speditør? En speditør – uansett om det er en person eller et selskap – må grunnleggende kunne sitt håndverk, det vil si å kunne flytte varene fra A til B innen avtalt tid og til avtalt pris. Når det er sagt, må du erkjenne at 90 % av en speditørs arbeid er kommunikasjon. Om kommunikasjonen skjer personlig over telefon eller med automatiske oppdateringer fra et IT-system via e-post eller nettside er ofte mindre viktig. De fleste transportkjøpere kan godta avvik så lenge de blir informert i tide. Det viktigste kriteriet for valg av speditør bør derfor være personens eller bedriftens evne til proaktivt å informere sine kunder.

Vi anbefaler at du bruker nettverket ditt til å få anbefalinger om to eller tre speditører, og undersøker hva andre kunder synes om deres kommunikasjon og tjenester. Undersøk så deres priser og transittider, og bruk litt energi på å finne ut om de er spesielt gode for transportløsningen du er ute etter, f.eks. import fra Kina.

Hvorfor bestille hos Transporteca?

Å velge en digital speditør gir mange fordeler fremfor en tradisjonell

Forstå de totale kostnadene ved import
Med prisgaranti vet du totalkostnaden allerede før du bestiller. Øker prisen underveis, dekker vi differansen.
Len deg tilbake og se på logistikk som bare fungerer
Vi tar oss av alt fra du mottar bestillingen din til sendingen din er levert. Også kommunikasjon med din leverandør og tollmyndighetene – selvfølgelig med deg i kopi.
Kjenn leveringsdatoen for forsendelsen din
Se leveringsdatoen din på nettet, alltid oppdatert med den siste utviklingen. Hvis det skjer endringer, vil vi umiddelbart sende deg en melding med en forklaring.
Få en personlig kontakt som er ansvarlig for forsendelsen din
Du kan se all informasjon og dokumenter om din forsendelse på nett, men er alltid velkommen til å ringe, chatte eller skrive direkte til din kontakt, som vet alt om akkurat din forsendelse.